dissabte, 24 de març de 2007

Palau Kaunitz (Mariahilfe)

Bellotto, Kaunitz al palau de Mariahilfe
1778 - 1779
Per començar a llegir la Suite Calbó fes clic al títol
Al marge d’ocupar-se de l’embelliment del parc de Schönbrunn, el Príncep es va dedicar així mateix a la millora del seu palau preferit, que estava situat fora les murades de Viena, al raval de Mariahilf, a mig camí entre el Hofburg i Schönbrunn. El palau havia estat construït a partir probablement també dels plànols de Fischer von Erlach. Kaunitz, que l’havia heretat feia més de vint anys i l’havia sotmès a una profunda primera transformació, li va fer donar el seu aspecte definitiu el 1777. L’any de l’arribada de Calbó s’havia acabat de remodelar la façana oest i d’afegir una ala a cadascun dels dos laterals de l’edifici. Només faltaven els jardins. Al palau de Mariahilf hi tenien lloc les seves recepcions matinals de membres de la reialesa, la noblesa, l’església, la cancelleria, la diplomàcia i el món artístic i cultural. Era aquí on celebrava les festes i es feien les representacions teatrals i les audicions musicals. Però al marge de la capella, el teatre o la biblioteca, era sobretot a les estances d’aquest palau on Kaunitz havia anat creant al llarg dels anys la seva eclèctica però valuosa i mundialment famosa col·lecció d’art, la qual va arribar a aplegar unes dues mil obres, gairebé tot olis i gravats, i on eren representats els mestres més importants dels tres darrers segles: els pintors del Renaixement italià Leonardo da Vinci, Rafael, Tizià i Caravaggio, els artistes també italians del XVII Guido Reni i Luca Giordano, els pintors espanyols i holandesos dels segles XVI i XVII Velázquez, Ribera, Murillo, Breughel, Rembrandt, Rubens i van Dyck, els alemanys Durer i Cranach i els pintors llavors contemporanis Batoni, Bellotto, Casanova, Mengs i Goya.
El Príncep degué rebre Calbó a Mariahilf i si bé no se sap on va fer allotjar-lo durant el primer any a Viena, l’artista com a mínim va treballar alguna temporada al palau. Kaunitz el devia voler tenir al seu servei perquè col·laborés en el trasllat de part de les obres d’art a les dues ales noves i en l’execució de les pintures murals de les parets i els sostres. Potser devia ser també per això que li havia fet pagar els estudis artístics neoclàssics i li havia fet copiar els frescos del deixeble de Winckelmann a Roma.

Cap comentari:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...